WELKOM MAMA

Wil je fit blijven tijdens je zwangerschap of weer herstellen na je bevalling? PowerMama is een speciaal fitnessprogramma ontwikkeld door Core Academy voor moeders (in spé). Ik ben Yousra, NASM Personal Trainer, Gewichtsconsulent en CrossFit Level 1 coach gespecialiseerd in het trainen van moeders tijdens en na de zwangerschap. 

PowerMama® Functional Fitness

8 weken

PowerMama® Outdoor

8 weken

PowerMama® Lifestyle

12 weken

PowerMama® Programma

Als je tijdens je zwangerschap of na je bevalling wilt sporten en niet weet waar je rekening mee moet houden, kunnen er blijvende lichamelijke klachten ontstaan. Denk hierbij aan klachten aan de bekkenbodem, zoals urineverlies tijdens inspanning, en een diastase (wijking van de buikspieren) die niet meer goed heelt. Een verzakking of prolaps is ook een nare klacht die kan ontstaan door verkeerd trainen. (Door)trainen met deze klachten zonder de juiste begeleiding maakt de klachten vaak erger in plaats van beter.

Om dit te voorkomen hebben je buikspieren en bekkenbodemspieren tijdens en na de zwangerschap extra aandacht nodig. Als je buikspieren na de bevalling nog niet hersteld zijn of je bekkenbodemspieren nog niet sterk genoeg zijn is het van belang daar éérst aan te werken voordat je weer deelneemt aan reguliere trainingen. Tijdens de trainingen van het PowerMama® Programma wordt hier door middel van verschillende oefeningen aandacht aan besteed.

Voor wie?

Het PowerMama® Programma is voor vrouwen die zwanger zijn, recent zijn bevallen en voor vrouwen die na de bevalling het sporten (weer) willen oppakken. Vrouwen die al enige tijd sporten, maar klachten ervaren aan buik, rug, bekken of bekkenbodem, zijn ook welkom om mee te doen. Bij een vaginale bevalling zonder complicaties kun je in principe na 6 weken al beginnen met sporten. Bij een keizersnede is dit meestal 8 tot 10 weken. Twijfel je of dit programma iets voor jou is? Neem contact met mij op! 

Doel

Het doel van de trainingen is om fit te blijven tijdens je zwangerschap, je fysiek voor te bereiden op de bevalling, en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Deelnemers hebben na afloop een goede basis opgebouwd op het gebied van kracht en uithoudingsvermogen en weten waar ze op moeten letten tijdens het sporten en in het dagelijks leven. Tijdens de training worden situaties uit het dagelijks leven nagebootst (tillen, dragen, duwen, etc), deelnemers leren hoe ze deze bewegingen goed uit kunnen voeren, inclusief de bijbehorende houding en ademhaling. Hier heb je voor altijd profijt van, ook rondom een volgende zwangerschap en in de rest van je leven.

Inhoud

Het trainingsprogramma richt zich op het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen. We starten met uitleg over houding, ademhaling en bewegingspatronen. Ook bespreken we de zwangerschap en bevalling en de gevolgen die je daar van kunt ondervinden. We bekijken wat jouw sterke en zwakke kanten zijn en waar je meer aandacht aan kunt geven. Tijdens de trainingen werken we aan een sterke core, het versterken van grote spiergroepen en de bekkenbodemspieren. Dit alles door middel van functionele bewegingen.

Kwaliteit

Het PowerMama® Programma is samengesteld door Core Academy en is afgestemd met een verloskundige en een bekkenfysiotherapeut. De trainingen worden gegeven door een gecertificeerde trainer of coach die gespecialiseerd is in sporten tijdens en na de zwangerschap.

ERVARINGEN van PowerMamas

“Ik heb onlangs het Powermama programma bij Crossfit2712 afgerond. Ik had het gevoel dat ik de juiste begeleiding nodig had om het sporten weer op te bouwen na mijn zwangerschap en bevalling. Ik heb een instabiel bekken en dat is, mede door het sporten en de juiste fysiotherapeut, tijdens deze zwangerschap enorm mee gevallen qua klachten. Maar toch heeft je lichaam aardig wat te verduren gehad en ik wilde op een verantwoorde manier weer beginnen.


Ik heb enorm veel geleerd over hoe een lichaam herstelt na een zwangerschap, zaken waar ik niet eerder van gehoord had en waar je weinig over leest. Hoe je bijvoorbeeld dient om te gaan met buikdruk en hoe je zelf kunt voelen hoeveel cm je diastase (wijking van je buikspieren) nog is. De tips die je tijdens het programma krijgt zijn niet alleen waardevol bij het sporten, maar je kunt ze ook in het dagelijks leven goed toepassen, bij het tillen van je kind bijvoorbeeld. Het leuke vond ik dat je echt opbouwend traint; geen suf pufcursusje, maar na de les het gevoel hebben dat je echt iets hebt gedaan!


Ik zou dit programma andere moeders (to be) zeker aanraden! Je leert je lichaam beter kennen en leert wat je wel of juist niet moet doen. Je hebt tenslotte maar één lijf waar je de rest van je leven mee moet doen, dus ik zie het als een investering!”

Kim

“Ik ben moeder van drie kinderen. Na drie bevallingen is je lijf niet meer wat het daarvoor was. Om deze reden begon ik aan powermama met de gedachte dat er vast het één en ander valt te leren over mijn lichaam. De eerste les wees trainer Yousra mij direct op het feit dat ik een diastase had. Dat betekende directe aanpassingen tijdens alle vormen van kracht zetten. Trainer Yousra heeft mij geleerd mijn ademhaling aan te passen zodat de buikspieren tegen elkaar aan blijven in plaats van iedere keer te wijken. Hierdoor zal na verloop van tijd de diastase afnemen. Ik beveel powermama, na of tijdens de zwangerschap, aan iedere vrouw aan. Trainer Yousra heeft veel kennis over de diastase maar had deze ook over de andere ongemakken die vrouwen kunnen ervaren. Dus aan iedere vrouw: gun jezelf deze trainingslessen en een sterker lijf!”

Diny